Abydos

Staroegipskie Abduż (koptyjskie Ebot lub Abot) było najważniejszą nekropolą kraju w początkach okresu wczesnodynastycznego, ze śladami osadnictwa sięgającymi okresu predynastycznego Negada I. Politycznie znaczenie Abydos i związki tego miasta ze stolicą nomu Czeni (prawdopodobnie współczesne Gira) nie są jasne. Nekropolia ta była ważnym centrum religijnym za panowania pierwszych dynastii. Za czasów Średniego Państwa Abydos najbardziej popularnym miejscem kultu Ozyrysa. "misteria ozyriańskie", w czasie których przedstawiano śmierć i zmartwychwstanie boga, przyciągały wielu pielgrzymów z całego kraju. Wielu ludzi chciało brać udział w tych ceremoniach w życiu pośmiertnym, jako znak uczestnictwa w zmartwychwstaniu Ozyrysa. Budowali dla siebie małe ceglane cenotafy i ustawiali stele na przestrzeni pomiędzy świątynią Ozyrysa a nekropolią. Cenotafy za Średniego Państwa zaczeli wznosić także królowie. Sama nekropolia ciągnęła się około 1,5 km na południowy zachód od Kom el-Sultan aż po świątynie Setiego I i była największym lokalnym cmentarzyskiem. Nekropolia sięga poza początki I dynastii i być może Abydos było miejscem pochówku także ostatnich władców okresu predynastycznego.






Asjut

Staro egipskie Sawit, było stolicą XIII nomu Górnego Egiptu. Chociaż miasto i jego świątynie są często opisywane w tekstach egipskich, do dziś odkryte i przebadane pozostałości są niemal wyłącznie związane z nekropolią leżącą na zachód od dzisiejszego miasta. Odkryto groby pochodzące z czasów IX/XII dynastii (odkryto także groby z okresu Remessydów). W Pierwszym Okresie Przejściowym "wielcy panowie nomu lykopolitańskiego" Cheti I, Itefibi i Cheti II, byli sprzymierzeńcami królów heraklepolitańskich, a nom stanowił południowy skraj ich władzy.






Fajum

Obszar starożytnego osadnictwa o znacznych rozmiarach. Fajum-oaza- położone jest nad brzegiem jeziora której wody dostarcza Bahr Jusuf (po arabsku "Rzeka Józefa) odnoga Nilu odchodząca od głównego koryta. Jezioro to stopniowo zmniejsza się od czasu neolitu. Fajum (staroegipskie Sze-resi "Południowe jezioro") jest dużą urodzajną depresją mającą około 65 km wzdłuż osi wschód-zachód, z jeziorem w części północno-zachodniej. Dzisiaj jezioro zajmuje zaledwie jedną piątą powierzchni Fajum i leży 44 metrowej depresji. W przeszłości było znacznie większe, pełne dzikiej przyrody z obfitą roślinnością na brzegach. W okolicy powszechnie musiały występować krokodyle, z czego wynikała rola tych zwierząt jako głównego bóstwa (Sobek, grecki Suchos).

Wokół jeziora koncentrowało się osadnictwo już u schyłku paleolitu, ok. 7000 lat p.n.e. W dziejach Egiptu dwie epoki miały wielkie znaczenie dla tych terenów:

  • XII dynastia: przeniesienie stolicy do el-Lisz ( próby podniesienia ekonomicznego znaczenia Fajum)
  • okres grecko-rzymski : Fajum stał się ośrodkiem królewskiej uwagi (Większość odkrytych świątyń pochodziła z tego okresu)





  • Gebel el-Silsila

    Staroegipskie Cheny (lub Chenu), co znaczy "miejsce wiosłowania". Znajdują się tutaj kamieniołomy które były eksploatowane od czasów XVIII dynastii, do okresu grecko-rzymskiego. Na zachodnim brzegu znajduje się Wielki Speos (kaplica skalna) Horemhaba, była ona poświęcona siedmiu bogom, których przedstawiano jako siedzące postacie w niszy głębi sanktuarium, razem z lokalnym bogiem Sobkiem i królem Horemhabem pomiędzy nimi. Znajdują się tu liczne skalne "świątynie" służące jako cenotafy. Po obu stronach rzeki na skałach znajdują się liczne stele i graffiti.






    Medinet Habu
    Usytuowane naprzeciwko Luksoru staroegipskie Czamet [lub Dżamet], koptyjskie Dżeme [lub Dżemi] było w kompleksie tebańskim jednym z miejsc najczęściej związanym z kultem Amona. Dla tego boga zbudował świątynie Hatszepsut i Totmes III. Oboknij Ramzes III zbudował swoją świątynie grobową i otoczył obie te budowle masywnym ceglanym murem. Wewnątrz znajdowały się magazyny, warsztaty, budynki administracyjne i mieszkania kapłanów i urzędników. Medinet Habu stało się centrum administracyjnym całych Teb i spełniało te funkcję przez następne kilkaset lat. Budowano tu także groby i kaplice grobowe. Było ono zamieszkałe aż do średniowiecza [IX w.]





    Jerycho

    Istniały dwa, a nie jedno starożytne Jerycho. Pierwsze z nich, zwane dziś Tell es-Sultan, to Jerycho z czasów Starego Testamentu.Początki miasta sięgają dziesiątego tysiąclecia p.n.e., ze śladami stałego osadnictwa już od VIII tysiąclecia p.n.e. U podnóża tellu bije obfite źródło Elizeusza na pamiątkę wydarzenia, kiedy to około 1250r. p.n.e. przybyli Izraelici, aby zdobyć Jerycho, miasto to istniało już od ponad 6000 lat Jerycho czasów Nowego Testamentu to odrębne stanowisko, położone na południe od Tell es-Sultan, w miejscu gdzie Wadi Qilt otwiera się na Dolinę Jordanu. Pierwotnie istniała tu twierdza zbudowana za panowania dynastii hasmonejskiej w celu ochrony drogi, która wzdłuż Wadi Qilt prowadziła do Jerozolimy. Miejsce to zostało na wielką skalę rozbudowane przez Heroda Wielkiego.






    Karnak

    Nazwa Karnak, pochodzącej od nazwy pobliskiej wioski(el-Karnak) używa się w odniesieniu do rozległego zespołu zrujnowanych świątyń, kaplic i innych budowli, zajmującego przestrzeń około 1,5 na przynajmniej 0,8 km. Tutaj znajdowało się staroegipskie Ipest-isut, czyli "miejsce najbardziej wybrane" kultu tebańskiej triady z bogiem Amonem na czele. Niesamowite wrażenie sprawiają tutaj pozorny chaos murów, obelisków , kolumn, posągów, stel i dekorowanych bloków. Na początku czasów Średniego Państwa do znaczenia doszli tebańscy królowie, a w związku z tym bóg Amon, w trakcie rządów XVIII dynastii, gdy Teby stały się stolicą Egiptu, świątynię w Karnaku budowano, oraz restaurowano przez ponad 2000 lat. Świątynia Amona stanowiła najważniejszy kompleks świątyń w całym Egipcie, pod względem religijnym i ekonomicznym. Karnak przeważnie dzieli się na trzy okręgi, a ich granice wyznaczają resztki ceglanych murów otaczające świątynne okręgi. Najważniejszy a zarazem największy, jest okręg centralny, właściwa świątynia Amona. Okręg północny należy do Montu, pierwotnie lokalnego boga okolic Teb; na południe od okręgu Amona połączony z nim aleją sfinksów o baranich głowach, leży okręg Mut. Karnak ze świątynią w Luksorze były połączone aleją sfinksów, natomiast świątynia Amona i Montu łączyły się z Nilem kanałami.
    Okręg Amona Okręg ten o planie trapezoidalnym zawiera świątynię Amona zbudowaną według dwóch osi [wschód-zachód i północ-południe], kilka mniejszych świątyń, kaplic oraz święte jezioro. Na wschód od tego okręgu znajdowała się ogromnych rozmiarów świątynia Amenhotepa IV [Echnatona] oraz dwie mniejsze ptolemejskie budowle. Na tak zwanym centralnym dziedzińcu za Pylonem VI, we wschodniej części wielkiej świątyni, odkryto fragmenty kilku najwcześniejszych budowli w Karnakau, datowanych na panowanie Senusereta I.
    Okręg Montu To północny okręg o zarysie kwadratu, jest najmniejszy z trzech świętych okręgów w Karnakau. Zawiera świątynię Montu oraz kilka mniejszych budowli m.in. świątynie Harpre i Maat, oraz święte jezioro. Na wschód od kryto wczesną świątynię Montu zbudowaną przez Totmesa I. Przed świątynia znajduje się nabrzeże i aleja sfinksów o ludzkich głowach, która dochodzi do świątyni od północy. Propylon, znany jako Bab el-Abd, zbudowali Ptolemeusze III Euergetes I i IV Filopator, a samą świątynię - Amenhotep III, choć późniejsi władcy, szczególnie Taharka, dokonali pewnych modyfikacji oryginalnego planu.
    Okręg Mut Południowy okręg zawiera świątynię Mut otoczoną jeziorem o zarysie półkola oraz budowle pomocnicze, w szczególności pochodzącą z czasów XVIII dynastii świątynię Chonsu-pa-chereda i świątynię Ramzesa III .Świątynię Mut wzniósł Amenhotep III, lecz także tutaj propylon w murze otaczającym okręg jest ptolemejski (Ptolemeusze II Filadelfos i III Euergetes I). Wygląd świątyni zmienili późniejsi władcy, m.in. Taharka i Nektanebo I.






    Kom el-Ahmar

    Kom el - Ahmar ("Czerwone Wzgórze"), starożytne Nechen, leży na zachodnim brzegu Nilu niedaleko od miejscowości el-Muissat. Głównym bogiem miasta był sokół z dwoma piórami na głowie. Nechen było stolicą we wczesnym okresie III nowiu Egiptu Górnego. Nechen należało pod administrację wicekróla Kusz. Pozostałości predynastycznego osadnictwa i cmentarzyska ciągną się na przestrzeni około 3 kilometrów wzdłuż krawędzi pustyni na południe i południowy zachód od el-Muissat. Na głębokości około 500 metrów w głąb wadi znajduje się wzniesiona z cegły budowa ("Warownia") pochodząca zapewne z okresu wczesnodynastycznego. We wschodniej części cmentarzyska znaleziono słynny "Dekorowany grób 100" (obecnie zaginą). Grobowiec ten wybudowany z cegły posiadał na zachodniej ścianie interesujące malowidła przedstawiające łodzie, zwierzęta i ludzi. Ów grobowiec należał do jednego z lokalnych władców u schyłku okresu predynastycznego. Dzięki niemu widać narastające zróżnicowanie egipskiego społeczeństwa.






    Luksor
    Luksor

    Pewne źródła dowodzą, że na początku XVIII dynastii, lub wcześniej , na miejscu świątyni w Luksorze stało jakieś sanktuarium. Dzisiejsza świątynia została zbudowana przede wszystkim przez dwóch królów: Amenhotepa III [część wewnętrzna] i Ramzesa II [część zewnętrzna]. Inni władcy wnieśli wkład do dekoracji reliefowej, dodali swoje inskrypcje, wprowadzili pewne zmiany do samej budowli [głównie Tutanchamon, Horemhab i Aleksander Wielki]. Wcześniejsze sanktuarium tebańskiej triady włączono do dziedzińca Ramzesa II. Całkowita długość świątyni, od pylonu do tylnej ściany wynosi prawie 260 metrów. Świątynia była poświęcona Amonowi który w Luksorze przybrał postać ityfallicznego Mina. Była ściśle związana z wielką świątynią Amona w Karnaku. U schyłku panowania rzymskiego cesarza Dioklecjana, już po 300 r. n.e., pierwszy z przedsionków wewnętrznej części świątyni zamieniono na kaplicę cesarskiego kultu służącą lokalnemu garnizonowi i miastu. Sanktuarium zdobione było wspaniałymi malowidłami , a na dziedzińcu Ramzesa II w epoce Ajjubidów [XIII w.] zbudowano mały meczet Abu el-Haggag. Aleja sfinksów z ludzkimi głowami zbudowana przez Nektanebo I łączyła Karnak który jest oddalony o 3 km od Luksoru. Na dziedzińcu między murem a pylonem stało kilka późniejszych budowli, m.in. kolumnada Szabaki, która została później rozebrana, kaplica Hathor, zbudowana przez Taharkę, kaplica Serapisa, zbudowana przez Hadriana. Z przodu świątyni znajduje się pylon Ramzesa II, który jest pokryty od zewnątrz reliefami i tekstami opisującymi przebieg słynnej bitwy stoczonej z Hetytami pod Kadesz w Syrii w 1285 r. p.n.e. Przed pylonem pierwotnie stały dwa obeliski z czerwonego granitu; dziś pozostał tylko jeden o wysokości około 25m., drugi został wywieziony do Paryża. Po obu stronach wejścia znajdowało się kilka posągów Ramzesa II, z których dwa przedstawiały króla w pozycji siedzącej. Centralne przejście przez pylon zostało częściowo ozdobione przez Szabakę. Za pylonem znajduje się dziedziniec Ramzesa II mający 74 kolumny papirusowe które przedstawiały króla w towarzystwie różnych bogów. Kolumny otaczają dziedziniec w podwójnych rzędach. Ich ciągłość przerwana jest sanktuarium składające się z trzech kaplic; Amona [w środku], Mut [po lewej] i Chonsu [po prawej], zbudowane zostały przez Hatszepsut i Totmesa III, o dekoracji częściowo zmienionej przez Ramzesa II. W przerwie w kolumnadzie, po południowej stronie dziedzińca, znajdują się dwa, ogromnych rozmiarów, posągi króla. Wejście do procesyjnej kolumnady Amenhotepa III [po siedem kolumn z każdej strony] ma po stronie północnej dwa siedzące kolosy Ramzesa II z królową Nefertari przy jego prawej nodze, a po stronie południowej dwa siedzące posągi przedstawiające Amona i Mut. Ściany za kolumnami ozdobione są reliefami przedstawiającymi święto Opet: na zachodniej ścianie przedstawiono procesję barek z Karnaku do Luksoru, na wschodniej ich drogę powrotną. Dziedziniec perystylowy Amenhotepa III jest połączony z salą hypostylową, która stanowi pierwsze pomieszczenie wewnętrznej części świątyni. Sala ta prowadzi do następnych przedsionków z pomieszczeniami pomocniczymi. Na wschód od drugiego przedsionka znajduje się tak zwana "komnata narodzin" dekorowana reliefami przedstawiającymi symboliczne "boskie narodziny" Amenhotepa III . W trzecim przedsionku Aleksander Wielki zbudował salę na barkę. Ostatnim pomieszczeniem na centralnej osi świątyni jest sanktuarium Amenhotepa III.






    Nagada

    Dwie najpóźniejsze kultury Egiptu predynastycznego zwykle nazywa się Nagada I i II, a nazwa pochodzi od cmentarzysk badanych w 1895 roku. Nagada jest największą współczesną osadą na tym terenie. Około 3 km na północny zachód od wsi Nagada, na skraju pustyni w 1897 r. odkryto wczesnodynastyczny grób typu mastaby. Była to duża (54 na 27m.) ceglana budowla mająca ze wszystkich stron "fasadę pałacową". Znaleziono tam tabliczki z kości słoniowej, fragmenty naczyń i gliniane pieczęcie z imionami króla Aha i Neithotep, prawdopodobnie jego żony. Grób zbudowano dla lokalnego namiestnika z początków I dynastii.






    Qift

    Miasto Geptu było stolicą V nomu Górnego Egiptu. Z tego miejsca karawany opuszczały Dolinę Nilu podążając w stronę Morza Czerwonego. Stąd też wyruszały ekspedycje do kopalń na Pustyni Wschodniej.Geptu było ważnym ośrodkiem religijnym tego regionu, a jego bóg Min był uznawany również za boga Pustyni Wschodniej. W późniejszym okresie grecko-rzymskim najważniejszymi bóstwami związanymi z Qift stali się Izyda i Horus. Zabytki które zostały odnalezione w Qift pochodzą ze wszystkich okresów egipskich dziejów. Zachowała się niedekorowana północna świątynia Mina i Izydy która była dziełem urzędnika o imieniu Sennuu, ów działał na zlecenie Ptolemeusza II Filadelfa. W wygląd tej świątyni wnieśli też Ptolemeusz IV Filopator, Kaligula i Neron. W miejscu gdzie stoi świątynia środkowa znaleziono bloki Senusereta I i bramę Totmesa III z uzupełnieniami Osorkona II, a także kilka stel z czasów VI i VII dynastii zawierających kopie dekretów królewskich dotyczących świątyni i jej personelu. Na miejscu świątyni południowej odkryto bramy Nektanebo II, Kaliguli i Klaudiusza jak również Kleopatry VII Filopator i Ptolemeusza XV Cezariona. Na północny wschód od Qift w el-QalaKlaudiusz wzniósł małą świątynię poświęsoną Minowi, Izydzie i Horusowi.






    File
    Grecko-rzymskie centrum pielgrzymkowe ze świątyniami Izydy, Arensnufisa, Mandulisa, Hathor i innych bóstw.





    Kom Ombo
    W okręgu otoczonym ceglanym murem świątynia z okresu grecko-rzymskiego poświęcona dwóm triadom: Sobka i Haroerisa.





    Edfu
    Dobrze zachowana ptolemejska świątynia Horusa z mammisi. Miasto z pozostałościami ze wszystkich epok. Groby z czasów od Starego do Nowego Państwa. Baza pylonu Ramzesa III.





    El-Kab
    Otoczone murem miasto ze świątynią Nechabet i rozmaitymi budowlami z różnych epok. "Pustynna świątynia" Szesmeter, Hathor i innych bóstw. Groby skalne, przede wszystkim z czasów XVIII dynastii.





    Esna
    W mieście grecko-rzymska świątynia Chnuma. Nekropole z czasów Średniego Państwa i z okresów późniejszych. W okolicy zniszczone świątynie z okresu grecko-rzymskiego.





    El-Moalla
    Groby skalne z Pierwszego Okresu Przejściowego.





    Gebelein
    Groby z Pierwszego Okresu Przejściowego. Świątynia Hathor.





    Tod
    Świątynia Montu z pozostałościami od czasów V dynastii do okresu grecko-rzymskiego.





    Armant
    Świątynia Montu (XI dynastia i później), dziś bardzo zniszczona. Bucheum (cmentarzysko byków).





    Zachodni Brzeg: świątynie
    Deir el-Bahari: świątynie grobowe Nebhepetre Mentuhotepa i Hatszpsut, świątynia Amona wzniesiona przez Totmesa III. Ramesseum: świątynia Ramzesa II





    Nag el-Madamud
    Świątynia triady Montu z okresu grecko-rzymskiego z budowlami pomocniczymi; wzniesiona na ruinach starszej budowli.





    Qus
    Ruiny ptolemejskiej świątyni Haroerisa i Heket.





    Dendera
    Świątynia Hathor w okręgu zawierającym także inne budowle. Drugi zespół świątyń, może być poświęcone Horusowi z Edfu. Nekropola m.in. z pochówkami zwierzęcymi.





    El-Qasr wa-l-Saijad
    Groby z Pierwszego Okresu Przejściowego.





    Hiw
    Dwie świątynie z okresu grecko-rzymskiego. Nekropole zawierające pochówki ze wszystkich epok.





    Beit Challaf
    Mastaby z czasów panowania II dynastii.





    Achmim
    Skalna kaplica Mina zbudowana przez Totmesa III i następców w el-Salamuni. Ruiny grecko-rzymskich świątyń Mina i Repit. W el-Hawawisz i el-Salamuni skalne groby z różnych okresów.





    Wannina
    Ptolemejskie świątynie i groby.





    Qaw el-Kebir
    Groby z okresu panowania XII dynastii.





    Deir el-Gabrawi
    Groby monarchów z czasów panowania VI dynastii.





    Meri
    Groby monarchów z czasów panowania VI i XII dynastii.





    El-Amarna
    Ruiny Achetaton (stolicy Echnatona): pałace, świątynie i domy. Skalne groby dostojników. Grób królewski.





    El-Szeich Said
    Groby monarchów z czasów panowania VI dynastii.





    Deir el-Bersza
    Groby monarchów z czasów panowania XII dynastii.





    El-Aszmunein
    Świątynie Tota z czasów panowania VI dynastii i z okresu Ramessydów. Miasto z późnymi świątyniami. Późnorzymska bazylika.





    Tuna el-Gebel
    Graniczna stela Achetaton. Katakumby z pochówkami ibisów i pawianów. Grób Petozyrysa. Grecko-egipskie miast zmarłych.





    El-Szeich Ibada
    Miejsce Antinoopolis ze starszą świątynią Ramzesa II.





    Benihassan i Speos Artemidos
    Skalne groby monarchów z czasów panowania XI i XII dynastii. Skalna świątynia Pachet zbudowana przez Hatszepsut.





    Zawiet el-Amwat
    Piramida schodkowa. Skalne groby z czasów Starego Państwa.





    Tihna el-Gebel
    Skalne groby z czasów Starego Państwa. Ruiny trzech świątyń i nekropola z okresu grecko-rzymskiego.





    El-Behnesa
    Ruiny miasta Oksyrynchos miejsce znalezienia tysięcy greckich papirusów.





    El-Hibe
    Świątynia Szeszonka I.





    Diszasza
    Groby z końca Starego Państwa.





    Ihnasija el-Medina
    Świątynia Harsafesa z czasów XII dynastii i późniejszych. Groby z Pierwszego Okresu Przejściowego. Świątynia Ramzesa II w Kom el-Aqarib. W Sidmant groby z czasów od Pierwszego Okresu Przejściowego do okresu grecko-rzymskiego.





    Kom Medinet Ghurab
    Świątynia Totmesa III, pałac Amenhotepa III. Miasto i nekropole.





    El- Lahun
    Zespół piramidy Senusereta II i ruiny miasta. Mastaby i groby ze wszystkich okresów.





    Medum
    Pierwsza właściwa piramida (Huni/Snofru). Mastaby z początków panowania VI dynastii.





    El-Liszt
    Piramidy Amenemhata I i Senusereta I. Groby z tej samej epoki.





    Mit Rahina
    Świątynia Ptaha z kolosami Ramzesa II i sfinksem. Liczne mniejsze świątynie z różnych okresów. Dom balsamowania byków Apisów zbudowany przez Szeszonka I. Pałac Merenptaha w Kom el-Qala. Groby arcykapłanów Memfis z czasów panowania XXII dynastii.





    Dahszur
    Piramidy królów dynastii IV (Snofru), XII (Amenemhat II, Amenemhat III, Senuseret III) i XIII. Współczesne piramidom groby.





    Saqqara
    Ruiny dwóch królewskich grobów II dynastii. Piramidy z czasów od III do XIII dynastii. Prywatne groby ze wszystkich epok poczynając od I dynastii. Serapeum i inne obiekty należące do nekropoli świętych zwierząt, na nekropolach świątynie z Epoki Późnej i okresu grecko-rzymskiego.





    Abusir
    Świątynia solarna Userkafa. Cztery piramidy królów V dynastii. Prywatne groby z różnych epok.





    Abu Ghurab
    Świątynia solarna Niuserre. Dwie nie dokończone piramidy III i IV dynastii.










    Giza
    Piramidy Chufu, Chefrena i Menkaure. Związane z piramidami nekropole prywatnych grobów, przede wszystkim z czasów Starego Państwa. Wielki sfinks. Świątynia Harmachisa (z czasów Nowego Państwa)





    Abu Roasz
    Piramida Radżedefa. Nekropole z okresu wczesnodynastycznego, Starego Państwa i okresu grecko-rzymskiego.





    Ausim
    Rozproszone zabytki z Epoki Późnej.





    Kom Abu Billu
    Wczesnoptolemejska świątynia Hathor. Nekropola z pochówkami od czasów panowania VI dynastii do pierwszych wieków n.e.





    Kom el-Hisn
    Świątynia Sachmet-Hathor z czasów Średniego Państwa, później przebudowana. Nekropole z czasów Średniego i Nowego Państwa.





    Naukratis
    Kolonia grecka, miasto ze świątyniami bogów greckich, ale także Amona i Tota.





    Aleksandria
    Ptolemejska i rzymska świątynia Serapisa (Serapeum). Katakumby z dekoracją reliefową i rzeźbiarską, m.in. Kom el-Szukafa. Fragmentaryczne pozostałości miasta.





    Abusir (Taposiris Magna)
    Nie dokończona świątynia ptolemejska. Nekropola zwierzęca.





    Sa el-Hagar
    Niewielkie ruiny świątyni Neit (spora liczba pochodzących stąd zabytków znajduje się w muzeach).





    Tell el-Farain
    Trzy wzgórza, dwa z pozostałościami miasta, jedno z ruinami okręgu świątynnego.





    Behbeit el-Hagar
    Świątynia Izydy z Epoki Późnej i okresu ptolemejskiego.





    Tell Atrib
    Świątynia Amazisa. Miasto, świątynie i nekropola z okresu grecko-rzymskiego. Grób królowej Tachut.





    Tell el-Muqdam
    Ruiny świątyni Mihosa. Grób królowej Kamama





    Samannud
    Ruiny świątyni Onurisa-Szu z Epoki Późnej i okresu grecko-rzymskiego.





    El-Baqlija
    Miasto i świątynia Tota w Tell el-Naqus. Nekropola z pochówkami ibisów w Tell el-Zereiki. Inne ruiny w Tell el-Ruba.





    Tell el-Ruba i Tell el-Timai
    Mastaby ze schyłku Starego Państwa, świątynia Amazisa i cmentarzysko baranów (w Tell el-Ruba). Budowe z okresu grecko-rzymskiego (w Tell el-Timai).





    Heliopalis
    Świątynia Re i budowle pomocnicze ze wszystkich epok, obelisk Senusereta I (Tell Hisn). Groby arcykapłanów Heliopolis z okresu VI dynastii i z Epoki Późnej. Groby byków Mnewisów z okresu Ramessydów (Arab el-Tawil).





    Tell el-Jehudija
    Ziemne obwałowania ze schyłku Średniego Państwa lub z Drugiego Okresu Przejściowego; wewnątrz świątynia i pałac Ramzesa II. Ruiny świątyni i miasta Oniasa. Nekropola używana od czasów Średniego Państwa.





    Tell Basta
    Świątynia Bastet zbudowana przez Osorkona II i innych władców. Mniejsze świątynie z czasówdynastii VI, XII, XVIII i XXII, oraz z okresu grecko-rzymskiego. Nekropole zwierząt, przede wszystkim kotów.





    Saft el-Hinna
    Okręg świątynny Sopdu. el-Chatana i Qantir Wzgórza wskazujące miejsca osad z czasów Średniego Państwa, Drugiego Okresu Przejściowego i epoki Ramessydów. Ruiny kaplicy z okresu panowania XII dynastii (w Tell el-Qirqafa). Świątynia Seta w Tell el-Daba (Awaris?). miasto z czasów Średniego Państwa (w Ezbet Ruszdi el-Saghira). Pałac z czasów XIX i XX dynastii w Qantir (Pi-Ramzes?). pozostałości kolosa Ramzesa II w Tell Abu el-Szafia.





    Tell Nebesza
    Okręg z ramessydzką świątynią Wadżet oraz świątynią Amazisa. Ruiny miasta z okresu grecko-rzymskiego. Nekropola z Epoki Późnej.





    San el-Hagar
    Okręg ze świątynią Amona zbudowaną przez Psusennesa I (z budowlami pomocniczymi). Okręg Mut zbudowany przez Siamona, Apriesa i Ptolemeusza IV Filopatora. Sześć grobów władców XXII i XXIII dynastii.





    Tell el-Maschuta
    Okręg świątynny.





    Dabod
    Świątynia Amona zbudowana przez Adichalamaniego (dziś w Madrycie).





    Tafa
    Dwie świątynie z okresu rzymskiego (dziś jedna w Lejdzie, druga pod wodami Jeziora Nasera).





    Beit el-Wali
    Świątynia Amona-Re zbudowana przez Ramzesa II (przeniesiona w okolice Wielkiej Tamy).





    Kalabsza
    Świątynia Mandulisa, Ozyrysa i Izydy, zbudowana przez Augusta (przeniesiona w okolice Wielkiej Tamy). Brama zbudowana przez ostatnich Ptolemeuszy i Augusta (dziś w Berlinie).





    Dendur
    Świątynia Peteese i Pihora zbudowana przez Augusta (dziś w Nowym Jorku).





    Gerf Hussein
    Skalna świątynia Ramzesa II (dziś pod wodami Jeziora Nasera).





    El-Dakka
    Świątynia z okresu grecko-rzymskiego (przeniesiona w okolice el-Sebua).





    Quban
    Warownia z okresu panowania XII dynastii (pod wodą).





    Amada
    Świątynia Amona-Re i Re-Harachte zbudowana przez Totmesa III i Amenhotepa II, z późniejszymi dodatkami (przeniesiona na nowe miejsce).





    El-Sebua
    Mała świątynia Horusa (później dedykowana Amonowi) zbudowana przez Amenhotepa III (dziś pod wodą). Świątynia Ramzesa II (przeniesiona na nowe miejsce).





    El-Derr
    Skalna świątynia Ramzesa II (dziś w okolicach Amada).





    El-Lessija
    Skalna kaplica Totmesa III (dziś w Turynie).





    Qasr Ibrim
    Warownia z czasów Nowego Państwa i ruiny świątyni Taharki. Skalne kaplice wicekrólów Kusz z okresu panowania XVIII i XIX dynastii.





    Aniba
    Warownia z czasów Średniego Państwa (pod wodą). Świątynia Horusa z Miam, zbudowania za panowania XVIII dynastii (pod wodą). Nekropole z różnych epok.





    Abu Simbel
    Dwie świątynie Ramzesa II: wielka świątynia ze skalną fasadą, przed którą znajdują się cztery siedzące kolosy Ramzesa II oraz świątynia Hathor z Ibszek i królowej Nefertari z sześcioma stojącymi kolosami (obie świątynie przeniesione na nowe miejsce).





    Abahuda
    Zbudowana przez Horemhaba skalna świątynia Amona-Rei Tota (przeniesiona do Abu Simbel).





    Gebel el-Szams
    Stela i skalna kaplica wicekróla Kusz, Pasera, za panowania Eje i Horemhaba (stela przeniesina do Abu Simbel). Meroicka nekropola z grobami w kształcie piramid.





    Qustul
    Nekropole osadnictwa Grupa A i z czasów Nowego Państwa (także groby królów nubijskich z okresu IV - VI w. n. e. - tzw. "grupa X").





    Faras
    Wzniesiona przez wicekróla Kusz, Huja, zniszczona świątynia z czasów panowania Tutanchamona. "Skała Hathor" ze skalną kaplicą tej bogini jako "Pani Ibszek" z czasów XVIII dynastii i Ramessydów oraz nisza wicekróla Kusz, Setaua. Meroicki okręg zawierający prawie 400 kamiennych bloków z czasów panowania XVIII dynastii i Ramessydów; bloki prawdopodobnie pochodzą z Buhen.





    Aksza (Serra zach.)
    Miasto świątynia i kaplice Setiego I i Ramzesa II (świątynia przeniesiona do Chartumu).





    Serra wsch.
    Warownia z czasów Średniego Państwa.





    Dibeira wsch.
    Wykuty w skale grobowiec Dżehutihotepa Paitisa księcia Tehcheti, prawdopodobnie z czasów panowania Hatszepsut (przeniesiony do Chartumu).





    Dibeira zach.
    Wykuty w skale grobowiec Amenemhata, księcia Tehcheti, z czasów XVIII dynastii.





    Buhen
    Miasto (poczynając od Starego Państwa) z warownią z okresu Średniego Państwa i świątyniami Izydy i Mina ("Świątynia północna" wzniesiona przez Amenhotepa II) oraz Horusa z Buhen ("Świątynia południowa" zbudowana przez Hatszepsut, Totmesa III i Taharkę) - obie świątynie przeniesione do Chartumu.





    Kor
    Warownia z czasów Średniego i Nowego Państwa.





    Wyspa Dorginarti
    Warownia z czasów Nowego Państwa.





    Wyspa Meinarti
    Warownia z czasów Nowego Państwa.





    Wyspa Debenarti
    Warownia z czasów Średniego Państwa.





    Mirgissa
    Warownia, miasto i nekropole, przede wszystkim z czasów Średniego Państwa; także niewielka świątynia Hathor z czasów Nowego Państwa.





    Wyspa Askut
    Warownia z czasów Średniego Państwa.





    Szalfak
    Warownia z czasów Średniego Państwa.





    Wyspa Uronarti
    Warownia z czsów Średniego Państwa ze zbudowaną przez Totmesa III świątynią Deduna i Montu.





    Kumma (Semna wsch.)
    Warownia z czasów Średniego Państwa ze zbudowaną przez Totmesów II i III oraz Amenhotepa II świątynią Chnuma (przeniesiona do Chartumu).





    Semna
    Warownia z czasów Średniego Państwa ze świątynią Totmesa III i Taharki (w Chartumie).





    Semna płd.
    Warownia z czasów Średniego Państwa.