Na początek wyjaśnijmy pojęcia użyte w nazwie laboratorium:
Komputery w tym laboratorium mają oferować funkcjonalność multimedialnych stacji roboczych, mimo że fizycznie pozostają „pecetami”. Laboratorium multimedialnych stacji roboczych pozwala zaś na realizowanie całej gamy pomysłów — na przykład na prowadzenie zajęć z zakresu:
W chwili obecnej do laboratorium należy 60 komputerów multimedialnych znajdujących się w salach 511a i 511b.
Nazwa laboratorium |
Liczba stanowisk |
Numery stanowisk |
Konfiguracja sprzętowa |
---|---|---|---|
511a | 30 | 071 - 100 |
procesor Intel Core i5-6500 3.2 GHz (Quad Core) RAM 32 GiB dysk SSD Samsung 1 TB nagrywarka DVD Asus DRW-24D5MT wbudowany układ graficzny Intel HD Graphics 530 wbudowany interfejs sieciowy Realtek RTL8168 1000 Mbps wbudowany układ muzyczny Realtek ALC892 monitor 24″ |
511b | 30 | 111 - 140 | |
413 | 1 | mops (serwer) |
procesor Intel Xeon 3.3 GHz (Quad Core) RAM 64 GiB 2 dyski HDD Toshiba 600 GB SAS 12 Gb/s macierz dyskowa 6 TB FC 4 Gb/s macierz dyskowa 10 TB FC 4 Gb/s 2 interfejsy sieciowe Broadcom 1000 Mbps |
Dyski lokalne zawierają system Debian GNU/Linux 12 oraz Windows 10. Niewykorzystana część dysku jest dostępna dla użytkowników bez żadnych ograniczeń — może być użyta np. do przechowywania dużych plików tymczasowych — np. plików muzycznych (MP3) lub graficznych.
Dyski serwera podzielone są na część systemową i część dla użytkowników — 1 TiB. Przydział miejsca na dysku użytkowników odbywa się według mechanizmu quota — każdy użytkownik otrzymuje po 1000 MiB, przy czym „na chwilę” (do tygodnia) może przekroczyć ten limit o 200 MiB. W uzasadnionych przypadkach (o zasadności decyduje administrator na podstawie wniosku użytkownika) limity te mogą zostać dla konkretnych użytkowników odpowiednio powiększone.
Uwaga: Przestrzeń dyskowa przydzielona danemu użytkownikowi obejmuje także jego skrzynkę pocztową. Po przekroczeniu limitu poczta nie będzie dostarczana na dane konto (a nadawcy będą o tym informowani).
Zasadniczo działa tu system Linux (darmowy Unix na PC), a konkretnie odpowiednio przygotowany Debian GNU/Linux 12.5. Odpowiednia konfiguracja systemu na serwerze i na komputerach w laboratorium oraz stworzenie odpowiednich mechanizmów współpracy i autoryzacji jest dziełem Jarosława Strzałkowskiego i Tomasza Pałaca.
System Linux na komputerach w laboratorium został tak przygotowany, by z jednej strony dobrze wykorzystać lokalny dysk i moc obliczeniową lokalnego procesora, a z drugiej strony by możliwie zapewnić bezpieczeństwo i mechanizmy centralnej administracji (zmiany wprowadza się raz, a nie na 60 komputerach), zbliżone do pracy na X-terminalu albo stacji bezdyskowej.
Oprócz tego istnieje możliwość pracy na tych komputerach w środowisku Windows.
Mechanizmy ochronne wprowadzone przez administratora do procedur startowych systemu Linux pozwalają zabezpieczyć się przed większością chuligańskich zachowań „dowcipnych” użytkowników laboratorium. W szczególności, jeśli wydaje Ci się, że system zachowuje się nietypowo, zgłoś to operatorowi — ten, korzystając ze specjalnego programu, potrafi w ciągu około 5 minut dokładnie przeinstalować cały dysk (według wzorca trzymanego na serwerze). Jednak przede wszystkim powinniśmy wspólnie nie dopuszczać do chuligańskich zachowań w laboratorium — użytkownik wprowadzający na dysk wirusy lub inaczej próbujący zrobić „kawał” kolegom lub administratorowi nie powinien być przez Ciebie tolerowany. Podobnie jak złodzieje czy wandale — nie patrz proszę spokojnie gdy ktoś rozkręca obudowę komputera albo zabiera mysz, klawiaturę czy słuchawki! To jest także w Twoim interesie — laboratorium nie będzie sprawne i wygodne dla użytkowników gdy ktoś np. ukradnie kilka myszy albo gdy trzeba będzie często reinstalować system.
Aby móc pracować w tym laboratorium, zarówno w systemie Linux jak i Windows, potrzebne jest konto na serwerze MOPS. Konto można założyć samodzielnie według opisu na stronie Pomocy IT.
Komputery w laboratoriach znajdują się w wewnętrznej sieci
wykorzystującej adresację prywatną i nie ma do nich zdalnego dostępu
(nawet z sieci AGH). Za pomocą programu ssh
można się jednak
zalogować na inny komputer w tym samym albo innym laboratorium CRI.
Nie ma możliwości zdalnej pracy na serwerze MOPS!
Można jednak przesyłać pliki przy użyciu protokołu SFTP. Serwer jest
dostępny pod adresem mops.cri.agh.edu.pl
.
Do pracy zdalnej służą serwery:
Po włączeniu komputera uruchomiony zostaje system Linux. Start tego systemu przebiega automatycznie i trwa zwykle około 15 sekund — w tym czasie następuje także sprawdzenie poprawności lokalnego dysku — jeśli coś jest nie tak, dysk lokalny zostanie naprawiony samoczynnie (co zajmie dodatkowo do 1 minuty). Jeśli system nie chce się uruchamiać lub masz wrażenie że „coś idzie nie tak” — zgłoś to operatorowi — dysponuje on specjalnym nośnikiem USB, dzięki któremu można uruchomić komputer (a wtedy dysk lokalny zostanie naprawiony) nawet w przypadku całkowitego zniszczenia systemu na danym komputerze.
Uwaga: jeżeli po włączeniu komputera uruchomi się Windows zamiast Linuksa, oznacza to, że poprzedni użytkownik tego komputera nie zakończył poprawnie swojej pracy. W takiej sytuacji koniecznie uruchom komputer ponownie i poczekaj na wyświetlenie ekranu logowania.
W czasie procedury startowej, w górnej połowie ekranu wyświetlona zostaje kolorowa winietka, a w dolnej części przewijają się komunikaty opisujące kolejne etapy startu systemu. Gdy ten się zakończy, winietka pozostaje w górnej części ekranu, a w dolnej pojawia się napis:
Komputer mopsnnn gotowy do pracy.
gdzie nnn
to numer stanowiska.
Poniżej tego komunikatu znajduje się następujące menu:
Debian GNU/Linux
Microsoft Windows
Uruchom ponownie komputer
Wyłącz komputer
Domyślnie podświetlona jest opcja pierwsza: Debian GNU/Linux
.
Naciśnięcie klawisza Enter spowoduje przejście do ekranu logowania
pozwalającego na pracę w systemie Linux.
Pozostałe opcje można wybrać za pomocą klawiszy strzałek lub liter wyświetlanych na czerwono przed nazwą opcji. Po podświetleniu opcji można ją uruchomić naciskając klawisz Enter.
Kombinacja klawiszy wyświetlana na żółto po nazwie opcji powoduje jej natychmiastowe uruchomienie bez konieczności podświetlania i naciskania klawisza Enter.
Po uruchomieniu opcji Debian GNU/Linux
na ekranie
pojawia się napis:
Komputer mopsnnn gotowy do pracy w systemie Debian GNU/Linux.
gdzie nnn
to numer stanowiska.
Poniżej tego komunikatu umieszczona jest prośba o wpisanie nazwy konta. Nazwa konta oraz hasło wpisywane na komputerach w laboratorium mają być takie, jakie obowiązują na serwerze MOPS — nie ma osobnych kont na każdym z komputerów w laboratorium.
System pozwala w tym miejscu na ponowne uruchomienie komputera albo jego wyłączenie.
Jeżeli chcesz ponownie uruchomić komputer (np. w celu usunięcia procesów
obcych użytkowników), wtedy zamiast nazwy konta wpisz reboot
.
Możesz także nacisnąć kombinację trzech klawiszy
Ctrl-Alt-Delete. Nie naciskaj przycisku
Reset, bo grozi to uszkodzeniem systemu oraz koniecznością
jego ponownej instalacji.
Jeżeli chcesz wyłączyć komputer, wtedy zamiast nazwy konta wpisz
halt
. Możesz także nacisnąć kombinację
trzech klawiszy Ctrl-Alt-Insert. Spowoduje to poprawne zamknięcie
systemu oraz wyłączenie komputera. Jeżeli okaże się, że komputer nie
wyłączy się samoczynnie, wtedy będziesz musiał użyć przycisku
Power do wyłączenia zasilania. Możesz to jednak zrobić dopiero
po zamknięciu systemu, co sygnalizuje komunikat: Power down.
Nie naciskaj przycisku Power wcześniej, bo grozi to uszkodzeniem
systemu oraz koniecznością jego ponownej instalacji.
Po wpisaniu nazwy konta i poprawnego hasła zostaje wyświetlone następujące menu:
Co chcesz zrobić?
Uruchomić system X Window (fluxbox)
Uruchomić system X Window (kde)
Uruchomić system X Window (gnome)
Pracować na konsoli
Wylogować się
Ponownie uruchomić komputer
Wyłączyć komputer
Domyślnie podświetlona jest opcja pierwsza:
Uruchomić system X Window (fluxbox)
. Naciśnięcie klawisza
Enter spowoduje uruchomienie programu X Window System, będącego
podstawowym środowiskiem graficznym, używanym w systemie Unix. Opis
systemu X Window znajduje się
dalej.
Pozostałe opcje można wybrać za pomocą klawiszy strzałek lub liter wyświetlanych na czerwono przed nazwą opcji. Po podświetleniu opcji można ją uruchomić naciskając klawisz Enter.
Standardowym środowiskiem graficznym jest Fluxbox. Użytkownik może to
jednak zmienić tworząc w swoim katalogu domowym plik o nazwie:
.xsession
. Po utworzeniu tego pliku, w menu pojawi się dodatkowa
opcja Uruchomić system X Window (.xsession)
. Więcej informacji
na ten temat znajdziesz dalej.
Pozostałe opcje Uruchomić system X Window (…)
pozwalają na wybór
innego środowiska graficznego bez konieczności zmiany konfiguracji
X Window.
Opcja Pracować na konsoli
pozwala na pracę w trybie tekstowym.
Użytkownik ma do swojej dyspozycji 5 konsol tekstowych o numerach
2 - 6. Pomiędzy konsolami można się przełączać przy użyciu
kombinacji klawiszy Ctrl-Alt-Fn, gdzie
n jest cyfrą oznaczającą numer konsoli.
Konsola o numerze 1 jest wykorzystywana przez system i pozwala
użytkownikowi na zakończenie pracy, ponowne uruchomienie
oraz wyłączenie komputera.
Jeżeli na komputerze jest zainstalowany Microsoft Windows
oraz operator (korzystając ze specjalnego programu) zezwolił
na korzystanie z niego, wtedy po uruchomieniu opcji
Microsoft Windows
na ekranie pojawia się napis:
Komputer mopsnnn gotowy do uruchomienia Microsoft Windows.
gdzie nnn
to numer stanowiska.
Teraz musisz podać nazwę konta i hasło dostępu. Procedura logowania jest bardzo podobna, jak w przypadku logowania się do systemu Linux i została opisana powyżej.
Po krótkich przygotowaniach (obejmujących m. in. sformatowanie partycji swap), komputer zostaje ponownie uruchomiony. Podczas restartu nie naciskaj żadnych klawiszy na klawiaturze. Może to bowiem spowodować uruchomienie Linuksa (zamiast Windows) albo próbę wejścia do programu UEFI Setup łącznie z pytaniem o hasło.
Przed odejściem od komputera użytkownik musi obowiązkowo jawnie zwolnić komputer — nie powinien ani wyłączać zasilania — bo to może zniszczyć system, co będzie wymagało jego odtwarzania, ani zostawiać komputera tak jak jest — bo następny użytkownik może mu „zrobić kawał”.
Jeżeli używałeś Linuksa, możesz zakończyć pracę na kilka sposobów:
Wylogować się
z menu pojawiającego się
bezpośrednio po zalogowaniu (ale chyba nie po to przyszedłeś
do laboratorium, żeby zaraz uciekać ;-));
Uruchomić system X Window (…)
, a nie ręcznie z konsoli
tekstowej);
exit
lub logout
albo
nacisnąć kombinację klawiszy Ctrl-D na pierwszej
konsoli tekstowej;
reboot
na
pierwszej konsoli tekstowej albo naciskając kombinację klawiszy
Ctrl-Alt-Delete;
halt
na
pierwszej konsoli tekstowej albo naciskając kombinację klawiszy
Ctrl-Alt-Insert.
Jeżeli używałeś Windows, jedynym akceptowanym sposobem zakończenia pracy jest ponowne uruchomienie komputera. W tym celu:
⊞
(znajduje się na pasku zadań w lewym dolnym rogu),
Zamknij…
,
Uruchom ponownie
.
Użycie opcji Przełącz użytkownika
, Zablokuj
,
Zamknij
, Wyloguj:
i podobnych
nie wystarczy! Nie wolno także używać przycisku zasilania.
Jeżeli nie wylogujesz się poprawnie, nie będziesz mógł zalogować się ponownie na innym komputerze!
X Window System uruchamia się po wybraniu odpowiedniej opcji z menu pojawiającego się bezpośrednio po zalogowaniu.
Domyślnym menedżerem okien jest Fluxbox. Po uruchomieniu, program ten pokazuje pasek zadań (na dole ekranu) oraz obszar appletów (z prawej strony).
Pasek zadań zawiera następujące elementy:
Applety to małe (przeważnie 64x64 pikseli) użyteczne programiki pokazujące stan systemu albo ułatwiające często wykonywane czynności. Razem z Fluxboksem uruchamiane są następujące applety:
bbpager
— pokazuje położenie wszystkich otwartych okien
na pulpitach (chociaż nie do końca poprawnie);
wmudmount
— obsługuje nośniki wymienne, za pomocą
przycisków można wybrać jeden z dostępnych nośników;
wmmixer
— pozwala ustawić głośność dźwięku;
wmmon
— pokazuje aktualne obciążenie systemu oraz wykres
obciążenia w przeszłości.
Inne programy możesz uruchomić za pomocą menu, które otwiera się po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na pulpicie, albo po naciśnięciu przycisku znajdującego się w lewym dolnym rogu ekranu.
Na górze menu znajdują się najbardziej użyteczne aplikacje. Są to m.in.:
xterm
— program terminala służący do uruchamiania innych
programów oraz dowolnych poleceń systemu Unix. Prawie wszystkie
polecenia opisane na tej stronie możesz wykonać właśnie
w terminalu.
Midnight Commander
— menedżer plików działający
w terminalu.
Firefox
— przeglądarka stron WWW.
Thunderbird
— klient poczty elektronicznej i grup
dyskusyjnych.
Maszyny wirtualne
— lista zainstalowanych maszyn
wirtualnych.
Powyższe aplikacje występują również w postaci ikon na pulpicie.
Pozostałe programy, pogrupowane według zastosowań, są dostępne w menu
po wybraniu opcji Applications
. Menu KDE i GNOME zawiera
tylko wybrane aplikacje. Jeżeli nie ma w nim poszukiwanego programu,
musisz go uruchomić odpowiednim poleceniem w terminalu.
Zamknięcie X Window uzyskasz wybierając w menu odpowiednią opcję
— jednocześnie zwalnia to stanowisko (pod warunkiem, że X Window
System został uruchomiony automatycznie po wybraniu jednej z opcji
Uruchomić system X Window (…)
, a nie ręcznie
z konsoli tekstowej).
Wygląd i zachowanie Fluxboksa możesz zmienić za pomocą opcji
Styles
i Configuration
. Jeżeli możliwości zmian oferowane
przez te opcje okażą się niewystarczające, zapoznaj się z dokumentacją
programu fluxbox
i formatem pliku stylu. W tym celu napisz
w terminalu: man fluxbox
i man fluxbox-style
.
Jeżeli chcesz, żeby zamiast Fluxboksa uruchamiało się inne środowisko graficzne (KDE albo GNOME), to wykonaj jedno z poniższych poleceń:
ln -s /usr/local/bin/xsession-kde $HOME/.xsession
ln -s /usr/local/bin/xsession-gnome $HOME/.xsession
Jeżeli KDE lub GNOME Ci się nie spodobają, możesz wrócić do Fluxboksa kasując utworzony link:
rm $HOME/.xsession
Plik .xsession
nie musi być linkiem symbolicznym do
istniejącego skryptu. Może być samodzielnym skryptem, zawierającym
dowolne polecenia. Skrypt ten nie musi mieć prawa wykonywania
(a więc lepiej, żeby nie miał, dzięki czemu nie zostanie uruchomiony
przypadkowo).
Jeżeli chcesz mieć pełną kontrolę nad uruchamianiem systemu X Window, to musisz wybrać przy zalogowaniu pracę na konsoli tekstowej. Potem możesz uruchomić X Window ręcznie w dowolny sposób.
Pamiętaj, że wszelkie zmiany w konfiguracji X Window jak i innych
programów wprowadzasz na własną odpowiedzialność. Jeżeli coś przestanie
działać i nie będziesz umiał tego naprawić, to pozostanie Ci
użycie skryptu kasuj-wszystko
. Program ten możesz uruchomić
nawet wtedy, gdy środowisko graficzne nie działa, wybierając po zalogowaniu
opcję Pracować na konsoli
.
W systemie zainstalowane są czcionki w standardzie UTF-8 pozwalające wyświetlić znaki z większości języków na świecie. Polskie litery można wpisywać z klawiatury z użyciem kombinacji z PrawymAltem. Inne znaki, które można wprowadzić z klawiatury przedstawia rysunek.
┌─────┐ │ 2 4 │ 2 = Shift, 4 = AltGr + Shift │ 1 3 │ 1 = Normal, 3 = AltGr └─────┘ ┌─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬───────────┐ │ ~ ˜ │ ! ´ │ @ ¨ │ # ˝ │ $ ¸ │ % ˇ │ ^ ˆ │ & ˘ │ * ˙ │ ( . │ ) ˚ │ _ ˉ │ + ˛ │ │ │ ` ` │ 1 ¡ │ 2 © │ 3 • │ 4 § │ 5 € │ 6 ¢ │ 7 − │ 8 × │ 9 ÷ │ 0 ° │ - – │ = — │⌫ Backspace│ ├─────┴──┬──┴──┬──┴──┬──┴──┬──┴──┬──┴──┬──┴──┬──┴──┬──┴──┬──┴──┬──┴──┬──┴──┬──┴──┬────────┤ │ │ Q │ W │ E Ę │ R │ T │ Y │ U │ I │ O Ó │ P │ { « │ } » │ | - │ │Tab ↹ │ q │ w │ e ę │ r │ t │ y │ u │ i │ o ó │ p │ [ ‹ │ ] › │ \ ¶ │ ├────────┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴────────┤ │ │ A Ą │ S Ś │ D │ F │ G │ H │ J │ K │ L Ł │ : “ │ " ” │ │ │CapsLock ⇬│ a ą │ s ś │ d │ f │ g │ h │ j │ k │ l ł │ ; ‘ │ ' ’ │ ⏎ Enter│ ├──────────┴──┬──┴──┬──┴──┬──┴──┬──┴──┬──┴──┬──┴──┬──┴──┬──┴──┬──┴──┬──┴──┬──┴────────────┤ │ │ Z Ż │ X Ź │ C Ć │ V │ B │ N Ń │ M │ < „ │ > · │ ? ¿ │ │ │Shift ⇧ │ z ż │ x ź │ c ć │ v │ b │ n ń │ m │ , ‚ │ . … │ / / │ ⇧ Shift│ ├────────┬────┴┬────┴───┬─┴─────┴─────┴─────┴─────┴─────┴───┬─┴─────┼─────┴┬──────┬───────┤ │ │ │ │ sp nbsp │ │ │ │ │ │Ctrl │Win ⊞│Alt │ sp Space sp │⇮ AltGr│ ⊞ Win│≣ Menu│Compose│ └────────┴─────┴────────┴───────────────────────────────────┴───────┴──────┴──────┴───────┘
Kolorem czerwonym zaznaczono martwe klawisze oraz klawisz komponujący.
Powyższy układ jest drobną modyfikacją Racjonalnej polskiej klawiatury — układu klawiatury autorstwa Marcina Wolińskiego.
Może się zdarzyć, że w niektórych plikach polskie litery będą wyświetlane nieprawidłowo. Oznacza to, że są one zakodowane w innym standardzie niż UTF-8, np. ISO-8859-2.
Pliki takie najlepiej przekodować, czyli zmienić standard kodowania znaków z ISO-8859-2 na UTF-8. Można to zrobić wykonując polecenie:
konwert iso2-utf8 <stary-plik >nowy-plik
Po konwersji koniecznie sprawdź, czy nowy-plik
jest
wyświetlany prawidłowo. W przypadku plików HTML należy również
poprawić deklarację standardu kodowania w nagłówku <meta>
.
Innymi programami służącymi do zmiany kodowania znaków są:
recode
, iconv
, enconv
i uconv
.
Zamiast przekodowania plików można „na chwilę” zmienić kodowanie
używane przez aplikacje. Służy do tego program terminala
ixterm
, w którym zainstalowane są czcionki w standardzie
ISO-8859-2. Dowolny program uruchomiony w takim terminalu powinien
poprawnie obsługiwać pliki zakodowane w tym standardzie.
Terminal ixterm
może również służyć do zdalnej pracy w starszych
systemach nie obsługujących UTF-8.
To oczywiście szeroki temat — są biblioteki wspomagające, itp.
— o tym dowiesz się od prowadzącego zajęcia. Jednak zasadniczo idea
jest prosta — gdy raz się „zalogujesz” na jednym z komputerów
w laboratorium, to wykonując komendę ssh mopsnnn
(lub ssh mopsnnn komenda_do_wykonania
) uzyskujesz
dostęp do komputera mopsnnn
— nie jest konieczne
powtórne podawanie hasła. A program uruchomiony na innym komputerze może
się komunikować z pozostałymi np. z użyciem standardowych mechanizmów
sieciowych lub choćby za pośrednictwem połączenia obsługiwanego samą
komendą ssh
(poprzez standardowe wejście i wyjście programu).
Na wszystkich komputerach masz do dyspozycji wspólny dysk sieciowy (i w ograniczonym zakresie dysk lokalny) — to wraz z możliwością bezpośredniego komunikowania się przez sieć (np. w jednym ze specjalizowanych protokołów służących do zrównoleglania obliczeń) powinno pozwolić na efektywne wykorzystanie laboratorium do obliczeń rozproszonych.
Może się zdarzyć, że wykorzystywanie opisanej powyżej możliwości stanie się źródłem problemów — gdy laboratorium będzie przesadnie obciążane masywnymi obliczeniami. Jeżeli stwierdzisz, że nie odpowiada Ci, że moc Twojego komputera jest wykorzystywana także przez innych, wtedy możesz ponownie uruchomić komputer, aby przerwać wykonywanie się na nim obcych procesów.
Wszystkie nośniki danych wykorzystywane w systemie Linux muszą zostać zamontowane przed użyciem (odczytem lub zapisem), a po użyciu odmontowane (z wyjątkiem niektórych szczególnych operacji, takich jak nagrywanie płyt albo tworzenie i formatowanie partycji).
Odłączenie lub wyjęcie nośnika bez odmontowania grozi utratą danych, ponieważ system dokonuje zapisu z opóźnieniem.
We Fluxboksie do montowania i odmontowywania nośników służy program
wmudmount
, znajdujący się w obszarze appletów z prawej
strony ekranu.
W KDE i GNOME montowanie i odmontowywanie nośników odbywa się przy użyciu
opcji dostępnych w menedżerze plików, który można uruchomić klikając
ikonkę Katalog domowy
.
Poniżej opisano polecenia służące do montowania i odmontowywania przeróżnych nośników, których możesz używać na konsoli i w oknie terminala.
W laboratorium możesz korzystać z następujących nośników:
Pamięci flash USB (pendrive, flash disk) występują w trzech odmianach:
mount /media/sdb
.
mount /media/sdbn
, gdzie n
jest cyfrą
oznaczającą numer partycji. Zazwyczaj partycja jest jedna i ma ona
numer 1. Odpowiednie polecenie ma więc postać:
mount /media/sdb1
.
mount /media/sdb4
.
W przypadku pamięci USB-FDD może się zdarzyć, że system zinterpretuje
dane znajdujące się na początku urządzenia jako tablicę partycji.
Partycje takie w rzeczywistości nie istnieją i próba ich zamontowania
może skończyć się nawet zawieszeniem programu mount
. W takiej
sytuacji pomaga odłączenie pamięci.
Typ pamięci (FDD, HDD albo ZIP) czasami jest podany w instrukcji
obsługi. Można go także spróbować określić przy użyciu polecenia
/sbin/fdisk -l /dev/sdb
, które wyświetla tablicę partycji.
Jeżeli wyświetlona tablica partycji wygląda sensownie, np. zawiera
jedną partycję typu exFAT, FAT32 albo FAT16, to mamy do czynienia
z pamięcią USB-HDD albo USB-ZIP. Jeżeli wyświetlona tablica partycji zawiera
jakieś śmieci, to nośnik ma typ USB-FDD.
Jeżeli pomimo tego nie jesteś w stanie stwierdzić, jakie urządzenie posiadasz, to zacznij od próby zamontowania USB-HDD. Pamięci USB-HDD są prawdopodobnie najczęściej spotykane.
Zamiast zastanawiać się nad partycjami możesz użyć polecenia
mount /media/usb
, które montuje odpowiednią partycję
(w przypadku USB-HDD i USB-ZIP) lub cały nośnik (w przypadku USB-FDD).
Po zamontowaniu, zawartość nośnika dostępna jest w katalogu podanym
w poleceniu mount
, a więc np. /media/usb
.
Po zakończeniu pracy, koniecznie odmontuj nośnik, wykorzystując
polecenie umount katalog
,
czyli np. umount /media/usb
.
Odłączenie urządzenia bez odmontowania grozi utratą danych, a nawet uszkodzeniem nośnika (uszkodzeniem struktur danych odpowiedzialnych za mechanizm równoważenia zużycia).
Przenośne dyski twarde podłączane przez USB są traktowane przez system tak samo, jak opisane wyżej pamięci USB-HDD (pod warunkiem, że posiadają tablicę partycji).
Aby zamontować partycję dysku, należy użyć polecenia
mount /media/sdbn
, gdzie n
jest cyfrą
oznaczającą numer partycji.
Na dysku mogą znajdować się partycje:
Partycje podstawowe oraz rozszerzone oznaczane są liczbami 1 - 4,
natomiast logiczne — od 5 w górę.
Tylko partycje podstawowe oraz logiczne mogą zawierać system plików
i tylko one mogą być zamontowane.
Listę partycji na dysku możesz wyświetlić poleceniem
/sbin/fdisk -l /dev/sdb
.
Jeżeli na dysku masz tylko „jedną” partycję i nie wiesz,
jaki ma ona numer, wtedy najprawdopodobniej jest to numer 1 lub 5.
Po zamontowaniu, zawartość partycji dostępna jest w katalogu podanym
w poleceniu mount
, a więc np. /media/sdb1
.
Po zakończeniu pracy, koniecznie odmontuj partycję,
wykorzystując polecenie umount katalog
,
czyli np. umount /media/sdb1
. Jeżeli zamontowałeś kilka
partycji, musisz odmontować je wszystkie.
Odłączenie dysku bez odmontowania jego partycji grozi utratą danych.
Po odmontowaniu wszystkich partycji, a przed odłączeniem dysku może być wskazane opróżnienie bufora i zaparkowanie głowic (zwłaszcza dla dysków 2.5″). W tym celu wykonaj jedno z poniższych poleceń:
sdparm -rC stop /dev/sdb
sg_start -rS /dev/sdb
Z obsługą USB w laboratorium wiążą się następujące ograniczenia:
/dev/sdb
, /dev/sdc
i
/dev/sdd
.
/dev/sdb
,
wtedy musisz odpowiednio zmodyfikować powyższe polecenia!
Ograniczenia te dotyczą tylko programów mount
i umount
.
W rzeczywistości można podłączyć więcej niż trzy urządzenia, które
otrzymają kolejne nazwy (/dev/sde
, /dev/sdf
itd.).
Ich zamontowanie i odmontowanie będzie możliwe za pomocą narzędzi
oferowanych przez środowiska graficzne albo programu udisksctl
.
Przykładowo, dla trzeciej partycji na piątym nośniku USB odpowiednie
polecenia mają postać:
udisksctl mount -b /dev/sdf3
udisksctl unmount -b /dev/sdf3
Płytę CD lub DVD możesz zamontować poleceniem
mount /media/cdrom
.
Po zamontowaniu, zawartość płyty dostępna jest w katalogu
/media/cdrom
.
Po zakończeniu pracy powinieneś odmontować płytę, wykorzystując
polecenie umount /media/cdrom
. Jeżeli tego nie zrobisz,
nie uda Ci się wysunąć płyty z napędu.
Płyt muzycznych (CD-DA) nie da się zamontować. Do ich słuchania potrzebny
jest odpowiedni program np. audacious
.
Na komputerach wyposażonych w nagrywarki istnieje możliwość zapisywania danych na płytach CD-R/RW i DVD±R/RW/RAM. Możesz wykorzystać do tego programy K3B albo Brasero (dostępne z menu). Podczas zapisu płyta nie powinna być zamontowana.
Jeżeli chcesz mieć pełną kontrolę nad procesem nagrywania płyt, możesz
skorzystać z następujących programów: genisoimage
,
wodim
, cdrdao
i growisofs
.
W swoim katalogu domowym (ang. home directory) masz ograniczoną
ilość dostępnego miejsca (quota), a przecież czasem zdarza się, że
trzeba „na chwilę” gdzieś zapisać coś dużego (np. obrabiane pliki
graficzne) — wtedy możesz do tego celu wykorzystać katalog
/tmp
.
Zawartość katalogu /tmp
jest jednak kasowana bardzo często:
zarówno podczas logowania się, jak też i wylogowywania się użytkownika.
Dzięki temu nie zostają tam śmieci mogące uniemożliwić lub utrudnić
działanie niektórych programów korzystających z katalogu /tmp
.
Nieco dłużej można przechowywać większe pliki w katalogu
/mnt/big
, którego zawartość jest usuwana dopiero w momencie
zalogowania się nowego użytkownika. Czyli możesz się wylogować, wyłączyć
komputer, zalogować się ponownie i twoje pliki nadal będą w tym katalogu.
Gdy jednak odejdziesz od komputera i zaloguje się tam ktoś inny, wtedy pliki
zostaną skasowane, aby zrobić miejsce dla nowego użytkownika.
Wolne miejsce na wszystkich dyskach (lokalnych, sieciowych, przenośnych)
możesz sprawdzić poleceniem df
.
Wolne miejsce w katalogu /mnt/big
możesz sprawdzić poleceniem
df /mnt/big
.
Więcej informacji na temat dysków w laboratorium znajdziesz wyżej.
Stworzenie swojej strony WWW to doskonały sposób na oswojenie się
z możliwościami Internetu — prawdopodobnie prowadzący zajęcia jakoś
wiążące się z Internetem będzie Cię do tego zachęcał. Aby stworzyć
stronę, w swoim katalogu domowym (home directory) powinieneś
utworzyć podkatalog public_html
— gdy to zrobisz i utworzysz
tam odpowiednie pliki (w szczególności index.html
) — to będą
one widoczne przez WWW jako:
https://mops.cri.agh.edu.pl/~nazwa_konta/
Pamiętaj tylko by:
public_html
były czytelne dla ogółu
(możesz się o tym upewnić wykonując:
chmod -R a+rX $HOME/public_html
),
chmod a+x $HOME
,
<meta http-equiv="content-type"
content="text/html; charset=UTF-8">
<meta http-equiv="content-type"
content="text/html; charset=ISO-8859-2">
.
Do edycji plików HTML w obrębie swojej strony możesz użyć zwykłego edytora, jednak zwłaszcza dla początkujących polecałbym wykorzystanie edytora stron WWW, takiego jak Bluefish.
Serwer MOPS obsługuje wyłącznie strony statyczne. Nie można używać mechanizmów takich jak CGI, SSI czy też PHP. Takich ograniczeń nie ma na serwerach STUDENT i GALAXY.
Serwer MOPS obsługuje wprawdzie pocztę elektroniczną, ale w ograniczonym zakresie. Nie obsługuje on protokołów POP3 i IMAP służących do zdalnego pobierania i zarządzania wiadomościami.
Aby wygodnie korzystać z poczty elektronicznej, potrzebujesz dostępu do serwera pocztowego AGH. W tym celu musisz założyć sobie konto na serwerze STUDENT (jeżeli jesteś studentem), albo GALAXY (jeżeli jesteś pracownikiem).
Serwer pocztowy AGH pozwala na korzystanie z poczty za pośrednictwem
przeglądarki WWW. Jest on dostępny pod adresem:
https://poczta.agh.edu.pl/
.
Możesz oczywiście użyć programu pocztowego. W laboratorium dostępne są następujące programy pocztowe działające w trybie graficznym:
Na stronie http://poczta.agh.edu.pl/guide-config/
znajduje się opis konfiguracji kilku wybranych programów pocztowych.
Serwer MOPS udostępnia pocztę tylko w laboratorium i wymaga programu pocztowego korzystającego z bezpośredniego dostępu do skrzynki pocztowej.
Zalecanym programem tego typu jest Alpine. Aby go uruchomić, otwórz
terminal i wpisz polecenie alpine
. Po uruchomieniu, program
wyświetla menu zawierające listę opcji:
HELP
— Wyświetla okno z opisem programu (w języku
angielskim).
COMPOSE MESSAGE
— Pozwala ona napisać i wysłać list.
Konieczne jest oczywiście podanie adresu, który wpisuje się
w linii To:
.
MESSAGE INDEX
— Wyświetla listę wiadomości w
aktualnie wybranym folderze, którym po uruchomieniu
programu najczęściej jest folder INBOX
(patrz niżej).
FOLDER LIST
— Pozwala przeglądać wiadomości
przechowywane w folderach. Lista folderów zawiera co najmniej jedną
pozycję zatytułowaną INBOX
, w której umieszczane są nowe
listy. Właśnie tam powinieneś szukać nowych wiadomości. Alpine
pozwala założyc dodatkowe foldery i automatycznie przenosić
do nich przeczytane listy.
ADDRESS BOOK
— Pozwala utworzyć listę najczęściej
używanych adresów osób, z którymi się koresponduje.
SETUP
— Dostosowanie programu Alpine do własnych
potrzeb.
QUIT
— Zakończenie pracy z programem.
Dwie dolne linijki okna programu Alpine zawierają listę klawiszy
lub ich kombinacji, aktywnych w danym momencie. Przykładowo,
po wybraniu opcji COMPOSE MESSAGE
i napisaniu
wiadomości, można ją wysłać używając kombinacji klawiszy
^X
, czyli Ctrl-X.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach programu Alpine to przeczytaj jego przetłumaczony opis.
Innymi programami pocztowymi obsługującymi pocztę na serwerze
MOPS są: mutt
i mail
. Programy te można uruchomić
na komputerach w laboratorium, wpisując ich nazwy w terminalu. Ich opis
znajdziesz wykorzystując polecenie man
.
Możesz także ustawić sobie przekierowanie poczty z serwera
MOPS na inny serwer, który obsługuje zdalny dostęp (np. serwer
pocztowy AGH). W tym celu utwórz w swoim katalogu domowym plik o nazwie:
.forward
(uwaga na kropkę na początku nazwy). Plik ten powinien
zawierać adres e-mail, pod który mają być przesyłane wiadomości.
Program MariaDB jest zainstalowany w laboratorium, ale nie uruchamia się automatycznie. Każdy użytkownik może samodzielnie uruchomić lokalną kopię serwera MariaDB na komputerze, przy którym pracuje.
Pierwszą, jednorazową czynnością jest instalacja wymaganych plików za
pomocą polecenia mysql-install
. Polecenie to tworzy katalog
$HOME/mysql
zawierający bazy danych oraz plik konfiguracyjny
$HOME/.my.cnf
.
Po instalacji program uruchamia się poleceniem mysql-start
.
Po zakończeniu pracy można go zatrzymać poleceniem mysql-stop
.
Program Apache HTTP Server jest zainstalowany w laboratorium, ale nie uruchamia się automatycznie. Każdy użytkownik może samodzielnie uruchomić lokalną kopię serwera Apache HTTPD na komputerze, przy którym pracuje.
Pierwszą, jednorazową czynnością jest instalacja wymaganych plików za
pomocą polecenia apache-install
. Polecenie to tworzy katalog
$HOME/apache2
zawierający pliki konfiguracyjne oraz
podkatalog $HOME/apache2/www
, w którym można zamieścić strony
WWW, które będą udostępniane przez lokalny serwer.
Po instalacji program uruchamia się poleceniem apache-start
.
Po zakończeniu pracy można go zatrzymać poleceniem
apache-stop
. Dostępne są także polecenia
apache2ctl
, a2enmod
, a2dismod
,
a2ensite
i a2dissite
. Ponieważ znajdują się
one w katalogu /usr/sbin
, konieczne jest podanie pełnej
ścieżki np. /usr/sbin/a2enmod php8.2
.
Po uruchomieniu, lokalny serwer WWW jest dostępny pod adresem
http://localhost:8080/
.
Może się zdarzyć, że program który działał w poprzedniej wersji systemu teraz wyświetla jedynie komunikat błędu o braku wymaganych bibliotek. Dzieje się tak dlatego, że obecny system został zainstalowany w wersji dla architektury 64-bitowej i zawiera jedynie najbardziej podstawową bibliotekę 32-bitową (libc).
Jeżeli Twój 32-bitowy program wymaga innych bibliotek i nadal chcesz go używać, pobierz go w wersji 64-bitowej albo ponownie skompiluj ze źródeł.
Jak wspomniano powyżej, w laboratorium obowiązuje limit miejsca na dysku. Po przekroczeniu limitu nie jest możliwe tworzenie nowych plików, co może powodować liczne błędy w działaniu programów.
Zwalnianie miejsca na dysku najlepiej rozpocząć od opróżnienia kosza.
Jeżeli to nie pomoże, uruchom w terminalu polecenie
miejsce
, które wyświetli listę
wszystkich plików i katalogów z informacją o zajętości.
Mając taką listę, możesz użyć menedżera plików w celu przejrzenia i
usunięcia niepotrzebnych rzeczy.
Wyświetlona lista nie zawiera informacji o zajętości skrzynki pocztowej. Możesz ją
uzyskać poleceniem du -h /home/mail/nazwa_konta
.
Pliki (i katalogi) o nazwach rozpoczynających się od kropki, to tzw. pliki
ukryte, które często nie są pokazywane przez programy. Poszukaj w swoim
programie opcji włączającej pokazywanie plików ukrytych, albo użyj menedżera
plików Midnight Commander (polecenie mc
), który takie pliki
wyświetla domyślnie.
Może się zdarzyć, że przekroczenie limitu miejsca na dysku uniemożliwi
uruchomienie środowiska graficznego. W takiej sytuacji wybierz po zalogowaniu
opcję Pracować na konsoli
, a następnie uruchom program
Midnight Commander.
W ostateczności użyj skryptu kasuj-wszystko
, który
usuwa wszystkie pliki i przywraca konto do „ustawień fabrycznych”.
Nie sposób wymienić :-)
Jeżeli chcesz zobaczyć pełną listę programów, które możesz uruchomić, to naciśnij klawisz Tab na konsoli, albo w terminalu.
Wyświetlone programy pochodzą z ponad 4000 zainstalowanych
pakietów dystrybucji Debian. Listę takich pakietów, wraz
z jednolinijkowym opisem (po angielsku), możesz wyświetlić przy pomocy
polecenia dpkg -l | less
. Dużo więcej informacji o pakietach
możesz uzyskać uruchamiając specjalny program do zarządzania
pakietami: aptitude
.
Listę wszystkich zainstalowanych pakietów możesz także znaleźć w tym pliku.
Programy spoza dystrybucji Debiana są zainstalowane w katalogu /opt
.
Nie zapominaj o menu, a zwłaszcza o opcji Applications
. Tam
znajdziesz prawie wszystkie zainstalowane interakcyjne aplikacje.
Gdy nie wiesz jak jakaś komenda działa — pamiętaj o poleceniu
man
— wpisując man komenda
, dostaniesz
opis działania tej komendy.
Niekiedy angielska wersja podręcznika zawiera więcej informacji.
Stronę podręcznika w języku angielskim możesz wyświetlić przy użyciu
polecenia en man komenda
.
Bardziej dokładny opis możesz przeczytać za pomocą polecenia
info komenda
.
Często też jakiś opis dostaniesz uruchamiając komendę z parametrem
--help
. A jeśli nie wiesz jak coś zrobić?
jeśli nie wiesz jakiej komendy użyć? — użyj polecenia
apropos
— odnajdzie Ci komendy, które mogą Cię
interesować (a których działania nauczysz się korzystając z
polecenia man
).
Dystrybucja Debian składa się z pakietów, a każdy pakiet
posiada dokumentację znajdującą się w katalogu
/usr/share/doc/nazwa-pakietu
. Jak poznać nazwę pakietu?
Najpierw musisz określić ścieżkę dostępu do interesującego Cię
polecenia. W tym celu napisz: which polecenie
. Potem
wystarczy przeszukać bazę danych z informacjami o zainstalowanych
pakietach: dlocate ścieżka
.
Jeśli to nie pomoże, to pamiętaj, że na temat Uniksa, X Window, sieci, itp. ukazało się w Polsce już naprawdę sporo książek — przeczytaj coś, jeśli chcesz popracować w tym laboratorium trochę bardziej fachowo.
W przypadku napotkania jakichś bardziej specjalistycznych problemów
pamiętaj o newsach (program Thunderbird, rtin
albo
slrn
) — korzystają z nich miliony użytkowników,
w tym tysiące w Polsce (tzw. newsgroups, gdzie rozmawia się
tylko po polsku jest już ponad 400) i bardzo często właśnie na newsach
najszybciej znajdziesz odpowiedź na trapiące Cię pytanie. Pamiętaj
jedynie by pytać się z sensem — krótko i tak by czytający
nie musieli się domyślać o co Ci chodzi.
W przypadku problemów możesz też zwrócić się do Pomocy IT — wysyłając wiadomość e-mail (pomoc-it@agh.edu.pl). A jeśli faktycznie potrzebujesz pomocy natychmiast, to przyjdź do pokoju 507 albo zadzwoń (tel. 12-617-55-66 lub 12-617-47-49).
I jeszcze raz pamiętaj — gdy system zachowuje się nieprawidłowo, lub tylko tak Ci się wydaje, to zgłoś to koniecznie operatorowi — on zdecyduje czy w tej sytuacji konieczne jest przeinstalowanie systemu (co potrwa około 5 minut).
Tomasz Pałac
na podstawie tekstu
przygotowanego przez
Jarosława Strzałkowskiego
Centrum Rozwiązań Informatycznych AGH
marzec 2024